CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, January 3, 2011

Mari buat SUSHI...


Salam...

Pejam celik, pejam celik dah masuk tahun 2011 kan..
Rasa cepat sangat masa berlalu..
Bertambah lagi satu angka umur aku...

Aku rasa belum terlambat kot nak
ucap

'' SELAMAT TAHUN BARU ''

Moga harapan, cita² aku pada tahun ni
akan tercapai..

Aku tak mintak banyak pon...
Cuma tu je la..

Kesihatan.. Kebahagiaan.. Kesejahteraan
kami sekeluarga..
aminnnn........

---------------------------------------------------------------------------------

Minggu lepas aku ada cuba² buat sushi
Alhamdulillah menjadi...
Walaupun tak sesedap Sushi King..
ah... kira jadi la tuhh
janji sang suami kekenyangan
...........

^_^

kira sedap la tu..
hiihihi.....

Ni kira sushi yang sangat simple..
senang sangat² okey..!!!

Kalau nak cuba pon boleh..
Ni aku nak tunjuk cara aku buat yehhh

Mula² korang mesti la kena ada bahan² kan
kalau tak da camna nak buat... =))


Bahan² nya :-



Beras sushi tu masak ikut cara yang dia
tulis kat belakang ye...
(bila dah masak gaulkan nasi dengan sedikit minyak)

Hotdog, crabstik tu rebus dulu ye..

timun tu pulak potong memanjang..

Satu lagi bahan yang tak da dalam gambar,..
lada sulah..
terpulang pada selera masing²
nak letak lada sulah ke..lada hitam.. garam ke..
ajinamoto ke..
terpulang k...!!!

Cara² nya pulak :-




sediakan plastik yang lebih besar dari seaweed ni ye..
letakan seaweed atas plastik



letak beras sushi yang dah masak.
ratakan..


taburkan lada sulah..


letak crabstik/hotdog dan timun yang dipotong panjang²


kemudian, gulung perlahan² ye..
oleh kerana kerakusan aku seaweed tu terkoyak..!!
jangan ganas² okeyy..


pastu potong ikut saiz yang korang nak k...



taraaaaaaa.... ni la sushi aku..!!
dah siap.....



CUBA LA.......




6 comments:

yatt

cm senang je ko buat kan... tp akak suka yg ada salmon ngan telur ikan tu... mana nak carik telur ikan tu?? :-)

Shida Karim

memang senang pon kak... :D
telur ikan eh... tak tau la kak.
nnti kalo terjumpe org gtau eh

Rose Emely

wahhhh....syiok syiok.
haku makin cayang kat ko shidot...!
best best...nak try laa bila2 senang

Shida Karim

huhu.... aku pon makin cayang kat ko lisyot..!!!
try la..try la... senang je.. pastu anta kt tgkt 6 sikit ehh.... tenkiu lisyott

YuNa

wahhh.. ko mmg hebatla ida! blehwat sushi! mcm2 ko bley uat kan.. untung encik suamimu.. :)

Shida Karim

huhuh... bil, kalo setakat benda yg senang tu buleh aku buatkan. =))