CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, May 27, 2011

--> Jeruk Mangga + Nasi Goreng Serai Epal <--

YUhuuuuu.......
Bersiaran kembali ye.
mood tok masak telah kembali sedikit..
yeayyyy.......!!!
Akibat dari keterajinan aku
ari tu aku buat jeruk mangga,
2 hari aku peram mangga
baru jadi jeruk.
(^_^)

Cara dan Bahan :-

Mangga (sesuka hati nak berapa bijik)

Kupas dan basuh Potong kecik-kecik

Rendam ngan garam semalaman, pastu buang air garam (jangan basuh mangga) masukkan gula semanis mana yang disukai ramai. Peram lagi semalaman. Pastu dah boleh makannnn...!!!

Lepas buat jeruk mangga tu,
masak nasi goreng pulak.
kebetulan nasi banyak pulak lebih,
maka dengan itu terhasil la

Nasi Goreng Serai Epal

Sedappppppp.....!!!

Nasi goreng ni dah 2 kali aku buat
kali ni je nak kongsi ngn kawan².
Cara ngan bahan pon senang jek
dalam 1/2 jam dah boleh makan....

Bahan dan Cara :-

2 cawan nasi
1 1/2 biji epal - potong dadu
3 batang serai - hiris halus²
1 biji bawang besar - cincang
2 ulas bawang putih - cincang
2 sudu besar sos ikan
6 biji cili api - tumbuk (kalau nak pedas, tambah jela)
2 biji telur
10 ekor udang


- Panaskan minyak
- tumis bawang besar + bawang putih
- masuk kan udang
- biarkan sampai kekuningan
- tolak ke tepi kuali
- masukkan telur masak telur berketul²
- masukkan cili api
- pastu kacau semua bahan sampai naik bau
- masuk serai pulak
- masuk nasi
- kacau³ sampai sebati
- masuk epal, sos ikan, garam secukup rase
- kacau sebati
- pastu dah boleh makan ye puan².....
(^_^)

Ni untuk adek badek aku.
kebetulan en. suami shif malam,
aku bg la adek badek aku rase sikit..


Ni pulak khas tok en. suami








0 comments: