CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, August 2, 2010

Khasiat Halia


Ari ni aku rase cam nak minum air halia je.. Best x..??? Seacrh punye seacrh jumpe la info pasal halia.. Macam best jek aku tengok halia nih.. Setau aku khasiat halia ni buang angin dalam badan je.. Malam ni aku nak try test la. buleh gak buang angin kan.. hik3..

Cara nak buat air halia pon senang. X leceh pon. Rebus je halia ngn air, letak selai due daun pandan. Pastu kalo nak manis letak la gula / gula batu.. Kalo agak2 tokak tu toba (tebal) x payah la lotak gulo.. hohoho... Anda berani...???

HALIA atau nama botani nye Zingiber Offcinale Ross, atau nama dalam bahasa lain, Ginger (Inggeris), Jahe, Aliah, Lia (nasib baik x lieyalatif.. kah3..) (Indonesia), Kinkh, Khing-daen (Thailand).

Antara khasiat halia yg aku x penah tau..;

1 - Membantu untuk menghadamkan makanan.

2 - Melembutkan perut dengan kelembutan yang sederhana.

3 - Mengawal hati supaya tidak sejuk dan basah.

4 - Membantu untuk menguatkan tenaga jimak dan menambahkan air mani.

5 - Membuang angin yang terdapat dalam usus-usus kecil dan besar.

6 - Membuangkan kahak lendir yang melekat di bahagian halkum, jika halia itu dicampur dengan sedikit gula dan diminum dengan air panas.

7 - Menghilangkan bau busuk mulut.

8 - Menghilangkan kadar kesejukan yang terdapat pada makanan dan buahan atau sayuran bila sudah dimakan atau diminum.

Pendek kata, halia ni memang bagus tok kesihatan. Daripada kite minum air bergas tu, air manis2, lebih baik minum air halia kan..??? Berkhasiat gitu... hik3..

*** seronok dengar lagu raye nih... tetibe mood raye datang.... =D