CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, January 9, 2013

~ Pembikinan Pavlova ~

hai kamu² semua....
ni nak cerita al-kesah nya PAvlova..
dah lama dah buat ni sebenarnya
tapi baru hari ni nak upload cerita kat blog..

masa ni aku buat kat opis tau.. huhuh...
pakat² dengan opismate merangkap bos² aku..
kat opis kita orang memang agak rapat jugak la..
boleh tu aku yang kerani ni main masak² dengan 
doktors.... hahaha....

ni semua idea aku la...
tak sangka la plak dorang² tu setuju nak 
buat pavlova ni...
kita orang buat ni, masa rehat tau.. ari jumaat..
bagi² tugas.. orang ni bawak ni, 
orang tu bawak tu..
aku plak bawak oven dengan loyang..


ni antara bahan²...

semua pon tau kan buat pavlova ni macam mana..
 
putih telur +tepung jagung+cuka+esen vanila
pastu pukul sampai bertanduk².. soft peak..
ni dinamakan meringue..


dah tu bakar la dalam oven selama 1 1/2 jam
bila dah 1 1/2 jam tu, bukak pintu oven sikit
biar meringue sejuk dalam oven..


ok.. bila meringue dah siap kita ready untuk buat 
topping plak ye...
masa nak buat topping ni ada sikit masalah..
tersalah beli whipping cream plak..
masa ni bos aku 2 orang pegi alamanda untuk carik 
whipping cream... oleh sebab whipping cream yang non dairy 
tak de.. dorang main beli jela yang dairy punye...


ha ngko.. tula kalau dah resepi kata non dairy
beli jela yang non dairy punye...
derhaka tauuu..!!!


ha... tengok apa sudah jadi..???
ahhahahaha.... memang tak jadi topping pavlova la
kalau gini...

last² bos aku tadi keluar balik g alamanda 
beli benda alah ni plak
 

ha ambek ngkooo....
hahhaha.... senang keroje mak jemah..
pancut je kat atas meringue tu..
pastu susun la buah²an 
maka terhasil la........

pavlova kami.....
sedap jugak.........


0 comments: