CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, July 23, 2010

pengalaman selama 7 bulan 5 ari

assalamualaikum... salam 1 malaysia =))

entry kali ni lain sikit dari entry2 yang lepas, kali ni x de gambar2 lauk lg dah. huhuu.... tukar angin jap ye. aku teringin nak berkongsi pengalaman jadi isteri orang ni. Yela mungkin pengalaman kite berbeza2 kan..?? Erm...... aku bernikah pada 18/12/2009, Jumaat, lepas Isyak. Diwalikan oleh abang kandung aku. Sebab ape..?? ayah aku dah kembali ke rahmahtullah pada 29/09/2009, 2 bulan 18 ari sebelum aku dinikahkan... Sedih memang x boleh nak cakap... =(

Erm..... lepas majlis aku dan suami dok kat rumah mak sementara menunggu tahun baru 2010, dimana kami akan berpindah rumah. Masuk je tahun baru, kami berpindah ke rumah sewa, bermula la episod kami sebagai suami isteri.... =))

Masih aku teringat, lauk yang pertama aku masak untuk suami, ayam goreng dan sambal ikan bilis. Ari kedua pulak, ikan goreng ngan sayur kobis. huhu.... bercakap pasal ikan, hahahaha..... memang lawak giler. Aku ni dah la x reti nak siang ikan, abis hancur ikan tu aku keje kan. Dan lagi satu, aku ni cepat rase nak muntah kalo siang ikan. Ingat lagi mase tu aku siang ikan, ikan kembung. sampai termuntah2. Aku geli nak korek2 dalam perut ikan tu, ngan darah ikan tu, insang die.. ya Allah memang rase nak muntah. Jari2 pon sampai luka2, gara2 menyiang ikan. Penah sekali dulu, aku dah x larat sangat nak siang, aku terus pancung je separuh dari ikan tu. ihihih.... Nasib baik la aku dapat suami yg penyabar, die x marah pon... Lepas tu kan, aku memang x boleh nak makan ikan yg aku siang tu, sebab nanti aku teringat2 darah2 die, eeeeiii memang aku x kan makan ikan yg aku siang. Memang terkeluar balik isi perut aku.. Tapi sekarang, dah pandai sikit la kan. Suruh je orang kedai tu siangkan ikan tu, balik rumah cuci je bersih2.. hik3... Dulu aku memang x tau orang kedai tu boleh siang kan. =P

Bab masak pulak, aku n memang x reti masak. Tapi atas sebab tanggungjawab, aku mule berkawan dgn Myresepi.com, memang berbaloi la kan. Tiap2 ari mesti aku print seberapa banyak resepi2 lauk. Bile ade mase aku cube la. Masih teringat lagi, mule2 aku nak masak gulai,harap kuning je lebih,rase nye x de la sedap mane, macam x de rase pon ade gak. Tapi aku tengok suami aku syok je makan, bile tnye sedap ke bang... die jawab, sedap je.. aduhaiii... ado ghaso ko x laki den nihh..??? Lapar gak nye. aahhaha......

Pegi beli lauk.... Aku ni dah la x kenal ikan, suami pon same gak. Yang aku tau ikan kembung, cencaru, bawal, sembilang/keli, ikan bilis. Jumpe je ikan, aku mesti tnye orang kedai tu, konon2 nak berkenalan la dgn ikan tu.. tapi x kenal2 pon ikan2 tu.. Dah terlampau excited jadi suami isteri kan, pegi pasar borong Selangor kt Seri Kembangan tu pukul 3 pagi hhahah...konon2 nak dapat ikan fresh la. Jangan kan ikan fresh, ikan semalam punye pon x de gi.. hhahha pukul 3 pagi kan, ikan belum ade lg. Sayur banyak la. Dahla kene menunggu sampai pukul 5, baru la ade sebijik lori datang anta ikan. Tu belom nak tunggu dorang memunggah ikan lagi.. Last2 aku balik jela. Dah subuh dah.. Mate pon dah ngantok. Balik tido je la.. Sejak tu, aku x penah pegi pasar borong lg. Kalo beli lauk pon, kat kedai bawah rumah je.

Ni la sikit sebanyak pengalaman aku sepanjang jadi isteri ni... ade yg seronok, ade yg tak.. tapi ni la lumrah kan.. aku bahagia dan seronok jadi isteri kepada MUHAMMAD SUKERI BIN SHOIB.. adoi..tetibe rindu lak kt die.. ihihih. Setakat ni jela pengalaman aku, banyak lg, kang nak cite menjela2 lak... biar la setakat ni dulu.. =))


3 comments:

☆ lieya latif ☆

takpe shida...belajar dari pengalaman....akak pun bukan reti masak mase mule2 kawin...akak print laa segale maknike resepi heheeheh dari situ laa belajar


wei melampau ko gi pasar borong tu kul 3 pagi...akak yg dok putrajy ni pun pegi sane kul 9 ke kul 10 pagi tau....he he he

yatt

biasa la tu mula2 akak pun sama.. lagi la sampai skrg tak berapa pandai masak lagi dok plak ngan mak mertua lagi la manja telebih.. jarang la masak...hahahha

Shida Karim

kak lieya ~ hahhahah selamber je kak, mase tu dah ye2 sgt nk masak la tuh.. len kali nk g kul 10 pg lak.. uhuhu

kak yati ~ tapi akak pndai msk nasik ayam kn...???